Το
κείμενο αυτό είναι περικοπή από την ικετήρια δέηση της Θείας Λειτουργίας του Μ.
Βασιλείου. Ο Άγιος Βασίλειος παρακάλεσε τον Κύριο με νηστεία και προσευχή να
του φανερώσει τον τρόπο να βοηθήσει τους πιστούς σχετικά με την μακρά ακολουθία
της Θείας Λειτουργίας. Ο Κύριος, λοιπόν, εμφανίστηκε ως οπτασία στον Άγιο
Βασίλειο και του έδειξε πώς να συνθέσει τις ευχές για την Θεία Λειτουργία του.
Επέλεξα αυτό το κείμενο να σας παρουσιάσω γιατί με συγκίνησε, αφού αναφέρεται
σε όλους τους ανθρώπους, τους βλέπει σαν ένα σώμα και μια ψυχή και δεν εξαιρεί
κανέναν.
Η
δέηση αυτή απευθύνεται προς τον Κύριο και Τον παρακαλεί να θυμηθεί όλους τους
ανθρώπους, αυτούς που είναι στην εκκλησία, αλλά και αυτούς που είναι απόντες,
δικαιολογημένα ή όχι. Παρακαλεί να θυμηθεί τους νέους, τα νήπια, τους γέρους,
τους μικρόψυχους, όσους βρίσκονται μακριά, αυτούς που ταξιδεύουν, τα ορφανά,
τις χήρες, τους ασθενείς, τους αιχμαλώτους, τους εξόριστους και τους δούλους,
τους κατηγορούμενους και τους καταδικασμένους, όσους αντιμετωπίζουν δυσκολίες,
όσους μας αγαπούν ή μας μισούν αλλά και όσους δεν αναφέραμε επειδή είτε δεν
τους ξέρουμε είτε δεν τους θυμηθήκαμε.
Η
ικετήρια αυτή δέηση φανερώνει ότι η Θεία Λειτουργία δεν έχει μόνο ουράνιο και
μυσταγωγικό χαρακτήρα, αλλά ενδιαφέρεται για τον άνθρωπο από τότε που ήταν στην
κοιλιά της μητέρας του. Ο Κύριος είναι η βοήθεια των αβοήθητων, η ελπίδα των
απελπισμένων, ο σωτήρας αυτών που αντιμετωπίζουν τρικυμίες, το λιμάνι αυτών που
ταξιδεύουν στη θάλασσα, ο γιατρός των ασθενών. Αυτός μόνο μπορεί να σώσει την
ψυχή μας γιατί γνωρίζει τις ανάγκες του καθενός. Όλοι οι άνθρωποι είμαστε ίσοι
απέναντι στο Θεό, Αυτός μας αντιμετωπίζει με δικαιοσύνη και αγάπη και φροντίζει
πάντα για την σωτηρία μας.
Συμπεραίνουμε
λοιπόν ότι και εμείς πρέπει να νιώθουμε ίσοι, να αντιμετωπίζουμε τον διπλανό μας
ως ίσο με εμάς, ακριβώς όπως μας διδάσκει ο Κύριος. Πρέπει να είμαστε ενωμένοι
και να ζούμε με ομόνοια και αγάπη ώστε να ανταπεξέλθουμε στις δυσκολίες.
Στις
25 Μαρτίου εορτάζουμε τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου. Την χαρμόσυνη δηλαδή
είδηση, που έφερε ο Αρχάγγελος Γαβριήλ στη Παναγία, ότι μέσω αυτής, θα
ενσαρκωθεί ο Υιός του Θεού. Όταν η Παναγία ρώτησε πώς είναι δυνατόν να
τεκνοποιήσει χωρίς άνδρα, ο Αρχάγγελος της απάντησε ότι το Άγιο Πνεύμα θα έρθει
και με την δύναμη του Υψίστου θα συντελεστεί η ενσάρκωση του Υιού Του. Ο
Αρχάγγελος της ανέφερε ότι ακόμα και η ξαδέρφη της η Ελισάβετ, που θεωρούνταν
στείρα, θα γεννούσε και αυτή. Η Μαρία δέχθηκε λέγοντας: «Ιδού η δούλη του
Κυρίου, γενοίτό μοι κατά το ρήμα σου». Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου συνέβη έξι
μήνες μετά την εγκυμοσύνη της Ελισάβετ.
Εκείνη τη
περίοδο, η Μαρία, ζούσε στη Ναζαρέτ της Γαλιλαίας και ήταν μνηστευμένη με τον
ξυλουργό Ιωσήφ. Η Μαρία, συνέλαβε τον Υιό του Θεού, τον Ιησού Χριστό, ο οποίος
με την εκούσια θυσία και τον μαρτυρικό του «θάνατο», έσωσε το ανθρώπινο
γένος από τον αιώνιο θάνατο.
Η εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου καθιερώθηκε γύρω
στον 4ο αιώνα και μετά τον ορισμό της εορτής των Χριστουγέννων στις 25
Δεκεμβρίου. Όπως είναι ευνόητο, μεταξύ των δύο αυτών εορτών υπάρχει στενή σχέση
και έπρεπε ο εορτασμός του Ευαγγελισμού να τοποθετηθεί 9 μήνες πριν από τη
Γέννηση του Χριστού, στις 25 Μαρτίου. Την
ημέρα αυτή διακόπτεται η νηστεία της Σαρακοστής και τρώμε κυρίως ψάρια. Το
εκκλησιαστικό γεγονός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου αναφέρεται και στο Κοράνιο,
το ιερό βιβλίο των Μουσουλμάνων, μία ακόμη απόδειξη της βαθιάς επιρροής του
Μωάμεθ από τη χριστιανική διδασκαλία.
Ο Ευαγγελισμός
της Θεοτόκου είναι ένα από τα πιο σημαντικά γεγονότα, που εορτάζεται στις 25
Μαρτίου, μαζί με την Εθνική μας εορτή. Επίσης με τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου
καταλαβαίνουμε ότι τίποτα δεν είναι αδύνατο για τον Κύριο.