Religious Education

Τρίτη 14 Μαΐου 2019

Κυριακή της Ορθοδοξίας


Η πρώτη Κυριακή των Νηστειών είναι αφιερωμένη στη μάχη της Εκκλησίας εναντίον όλων των αιρέσεων και στη νίκη της ορθοδοξίας ως γιατί συγκεφαλαιώνει τους αγώνες , τη μαρτυρία και το βίωμα του πληρώματός της . Η αγία αυτή ημέρα είναι ξεχωριστή , διότι παρά το κατανυκτικό κλίμα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής , εορτάζει λαμπρά η Ορθοδοξία μας , η αληθινή Εκκλησία του Χριστού.


Ποιούμε ανάμνηση του κορυφαίου γεγονότος της αναστήλωσης των ιερών εικόνων , το οποίο επισυνέβη το 843 μ. Χ. στο Βυζάντιο , χάρη στην αποφασιστική συμβολή της βασιλίσσης και μετέπειτα αγίας Θεοδώρας , συζύγου του αυτοκράτορα Θεόφιλου ( 840-843 μ. Χ. ). Αναφερόμαστε στη μεγάλη εικονομαχική έριδα , η οποία συντάραξε κυριολεκτικά την Εκκλησία μας για περισσότερα από εκατό χρόνια . Το 726 μ. Χ. ο αυτοκράτορας Λέων ο Γ΄ ο Ίσαυρος ( 717- 741 μ. Χ. ) αποφάσισε να επιφέρει στο κράτος ριζικές μεταρρυθμίσεις . Μία από αυτές ήταν η απαγόρευση προσκύνησης των ιερών εικόνων , επειδή , παίρνοντας αφορμή από ορισμένα ακραία φαινόμενα εικονολατρίας πίστευε πως η χριστιανική πίστη παρέκλινε στην ειδωλολατρία . Στην ουσία όμως εξέφραζε δικές του ανεικονικές απόψεις , οι οποίες ήταν βαθύτατα επηρεασμένες από την ανεικονική Ιουδαϊκή και ισλαμική πίστη.  Η αναταραχή ήταν αφάνταστη. 



Η αυτοκρατορία χωρίστηκε σε δύο φοβερά αντιμαχόμενες ομάδες , τους εικονομάχους και τους εικονολάτρες . Οι διώξεις φοβερές . Μεγάλες πατερικές μορφές ανέλαβαν να υπερασπίσουν την ορθόδοξη πίστη . Στα 787 μ. Χ. συγκλήθηκε η Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος , η οποία διατύπωσε με ακρίβεια την οφειλόμενη τιμή στις ιερές εικόνες . Σε αυτή επίσης διευκρινίστηκαν και άλλα δυσνόητα σημεία της χριστιανικής πίστεως , έτσι ώστε να έχουμε πλήρη αποκρυστάλλωση του ορθόδοξου δόγματος και να ομιλούμε για θρίαμβο της Ορθοδοξίας μας.

Η εικόνα στην Ορθοδοξία μας δεν αποτελεί αντικείμενο λατρείας , αλλά λειτουργεί αποκλειστικά ως μέσον τιμής του εικονιζόμενου προσώπου. Ακόμα και ο Χριστός μπορεί να  εικονισθεί , διότι έγινε άνθρωπος . Μάλιστα όποιος αρνείται τον εικονισμό του Χριστού αρνείται ουσιαστικά την ανθρώπινη φύση Του.

Η προσκύνηση της ιερής εικόνας του Χριστού και των άλλων ιερών προσώπων του Χριστιανισμού δεν είναι ειδωλολατρία , διότι η τιμή δεν απευθύνεται στην ύλη , αλλά στο εικονιζόμενο πρόσωπο . Η ευλογία και η χάρη που λαμβάνει ο πιστός από την προσκύνηση των ιερών εικόνων δίνεται από το ζωντανό ιερό πρόσωπο και όχι από την ύλη της εικόνας . Βεβαίως η ηρεμία δεν αποκαταστάθηκε , διότι εξακολουθούσαν να βασιλεύουν εικονομάχοι αυτοκράτορες. 


Στα 843 η ευσεβής αυτοκράτειρα Θεοδώρα , επίτροπος του ανήλικου γιου της Μιχαήλ του Γ΄ , έθεσε τέρμα στην εικονομαχική έριδα και συντέλεσε στο θρίαμβο της Ορθοδοξίας . Οι Πατέρες όρισαν να εορτάζεται ο θρίαμβος του ορθόδοξου δόγματος την πρώτη Κυριακή των Νηστειών για να δείξει στους πιστούς πως ο πνευματικός μας αγώνας θα πρέπει να συνδυάζεται με την ορθή πίστη για να είναι πραγματικά αποτελεσματικός . Ειδικά σήμερα έχουμε επιτακτική ανάγκη από μια αναστήλωση του ανθρώπινου προσώπου , την απελευθέρωσή του από την τυραννία του εγωκεντρικού αυτοεγκλωβισμού του και το άνοιγμά του στην εκρηκτική ελευθερία των υιών ή της Αγάπης , που θέλησε τον άνθρωπο κατά χάρη Θεό.

Αυτό είναι , σε τελευταία ανάλυση , το επαναστατικό μήνυμα της Εκκλησίας και γι’ αυτό , περισσότερα από 1.000 χρόνια , γιορτάζουμε με ευγνωμοσύνη στις λειτουργικές μας συνάξεις το γεγονός του θριάμβου της Ορθοδοξίας.

Σεραφείμ Μουταφίδης

3ο Γυμνάσιο Χορτιάτη

Πηγές:
 www.ekklisiaonline.gr 

 

ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΗΧΟΣ Α
 




Δεν υπάρχουν σχόλια: