Η πρώτη Κυριακή των Νηστειών είναι
αφιερωμένη στη μάχη της Εκκλησίας εναντίον όλων των αιρέσεων και στη νίκη της
ορθοδοξίας ως γιατί συγκεφαλαιώνει τους αγώνες , τη μαρτυρία και το βίωμα του
πληρώματός της . Η αγία αυτή ημέρα είναι ξεχωριστή , διότι παρά το κατανυκτικό
κλίμα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής , εορτάζει λαμπρά η Ορθοδοξία μας , η αληθινή
Εκκλησία του Χριστού.
Ποιούμε ανάμνηση του κορυφαίου γεγονότος
της αναστήλωσης των ιερών εικόνων , το οποίο επισυνέβη το 843 μ. Χ. στο
Βυζάντιο , χάρη στην αποφασιστική συμβολή της βασιλίσσης και μετέπειτα αγίας Θεοδώρας , συζύγου του αυτοκράτορα
Θεόφιλου ( 840-843 μ. Χ. ). Αναφερόμαστε στη μεγάλη εικονομαχική έριδα , η
οποία συντάραξε κυριολεκτικά την Εκκλησία μας για περισσότερα από εκατό χρόνια
. Το 726 μ. Χ. ο αυτοκράτορας Λέων ο Γ΄ ο Ίσαυρος ( 717- 741 μ. Χ. ) αποφάσισε
να επιφέρει στο κράτος ριζικές μεταρρυθμίσεις . Μία από αυτές ήταν η απαγόρευση προσκύνησης των ιερών εικόνων ,
επειδή , παίρνοντας αφορμή από ορισμένα ακραία φαινόμενα εικονολατρίας πίστευε
πως η χριστιανική πίστη παρέκλινε στην ειδωλολατρία . Στην ουσία όμως εξέφραζε
δικές του ανεικονικές απόψεις , οι οποίες ήταν βαθύτατα επηρεασμένες από την
ανεικονική Ιουδαϊκή και ισλαμική πίστη. Η αναταραχή ήταν αφάνταστη.
Η αυτοκρατορία χωρίστηκε σε δύο φοβερά
αντιμαχόμενες ομάδες , τους εικονομάχους και τους εικονολάτρες . Οι διώξεις
φοβερές . Μεγάλες πατερικές μορφές ανέλαβαν να υπερασπίσουν την ορθόδοξη πίστη
. Στα 787 μ. Χ. συγκλήθηκε η Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος , η οποία διατύπωσε με
ακρίβεια την οφειλόμενη τιμή στις ιερές εικόνες . Σε αυτή επίσης
διευκρινίστηκαν και άλλα δυσνόητα σημεία της χριστιανικής πίστεως , έτσι ώστε
να έχουμε πλήρη αποκρυστάλλωση του ορθόδοξου δόγματος και να ομιλούμε για
θρίαμβο της Ορθοδοξίας μας.
Η εικόνα στην Ορθοδοξία
μας δεν αποτελεί αντικείμενο λατρείας , αλλά λειτουργεί αποκλειστικά ως μέσον τιμής
του εικονιζόμενου προσώπου. Ακόμα και ο Χριστός μπορεί να εικονισθεί , διότι έγινε άνθρωπος . Μάλιστα
όποιος αρνείται τον εικονισμό του Χριστού αρνείται ουσιαστικά την ανθρώπινη
φύση Του.
Η
προσκύνηση της ιερής εικόνας του Χριστού και των άλλων ιερών προσώπων του Χριστιανισμού
δεν είναι ειδωλολατρία , διότι η τιμή δεν απευθύνεται στην ύλη , αλλά στο
εικονιζόμενο πρόσωπο . Η ευλογία και η χάρη που λαμβάνει ο πιστός από την
προσκύνηση των ιερών εικόνων δίνεται από το ζωντανό ιερό πρόσωπο και όχι από
την ύλη της εικόνας . Βεβαίως η ηρεμία δεν αποκαταστάθηκε , διότι εξακολουθούσαν να βασιλεύουν εικονομάχοι αυτοκράτορες.
Στα 843 η ευσεβής αυτοκράτειρα Θεοδώρα ,
επίτροπος του ανήλικου γιου της Μιχαήλ του Γ΄ , έθεσε τέρμα στην εικονομαχική
έριδα και συντέλεσε στο θρίαμβο της Ορθοδοξίας . Οι Πατέρες όρισαν να εορτάζεται ο θρίαμβος του ορθόδοξου δόγματος την
πρώτη Κυριακή των Νηστειών για να δείξει στους πιστούς πως ο πνευματικός
μας αγώνας θα πρέπει να συνδυάζεται με την ορθή πίστη για να είναι πραγματικά
αποτελεσματικός . Ειδικά σήμερα έχουμε επιτακτική ανάγκη από μια αναστήλωση του
ανθρώπινου προσώπου , την απελευθέρωσή του από την τυραννία του εγωκεντρικού
αυτοεγκλωβισμού του και το άνοιγμά του στην εκρηκτική ελευθερία των υιών ή της
Αγάπης , που θέλησε τον άνθρωπο κατά χάρη Θεό.
Αυτό είναι , σε τελευταία ανάλυση , το
επαναστατικό μήνυμα της Εκκλησίας και γι’ αυτό , περισσότερα από 1.000 χρόνια ,
γιορτάζουμε με ευγνωμοσύνη στις λειτουργικές μας συνάξεις το γεγονός του
θριάμβου της Ορθοδοξίας.
Σεραφείμ
Μουταφίδης
3ο Γυμνάσιο
Χορτιάτη
ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΗΧΟΣ Α
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου